LUONNOS 3, muokattu NYO-verkostossa 10.11.2022

Nuorisotyön tietoperustan hyödyntäminen

Opiskelija

  • tunnistaa oman käyttäytymisensä ja asenteidensa vaikutuksen kasvatustyössä
  • noudattaa ajantasaista nuorisotyötä ohjaavaa lainsäädäntöä ja työpaikan toimintaohjeita
  • kohtaa ohjattavat luoden kunnioittavaa ja moninaisuuden hyväksyvää ilmapiiriä
  • toimii ottaen huomioon nuorisotyön ammattieettiset perusteet ja toimintatavat
  • hyödyntää tietoa lastensuojeluprosessista
  • hyödyntää tietoa suomalaisen nuorisotyön kehityslinjoista
  • hyödyntää tietoa nuoruuden kehitysvaiheista
  • toimii ottaen huomioon nuoruuden ajankohtaisia ilmiöitä

Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen ohjaustyössä

Opiskelija

  • tukee ohjattavan myönteisen identiteetin, minäkuvan ja itsetunnon muotoutumista
  • hyödyntää tietoa sukupuolisensitiivisyydestä
  • toimii edistäen tasavertaisuutta ja yhdenvertaisuutta
  • ohjaa nuoria ilmaisemaan ja hyväksymään tunteita erilaisten harjoitteiden avulla
  • hyödyntää tietoa mielen hyvinvoinnista
  • tukee ohjaustoiminnallaan nuoren hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja
  • ohjaa nuoria arjenhallintaan  sekä mielekkääseen vapaa-ajan toimintaan
  • ohjaa ohjattaviaan ymmärtämään turvarajat ja koskemattomuuden
  • edistää nuoren tietoisuutta seksuaalisuudesta ja sukupuolten moninaisuudesta
  • ohjaa nuorta ymmärtäen lähiverkoston ja toiminta- ja kasvuympäristön merkityksen ja toimii yhteistyössä nuoren lähiverkoston kanssa työpaikan käytänteiden mukaisesti
  • tiedostaa vertaisryhmän ja vertaistuen merkityksen nuoren hyvinvoinnille
  • ohjaa nuoria vaikuttamaan heitä itseään koskeviin asioihin
  • hyödyntää tietoa erilaisista vaikuttamismahdollisuuksista
  • antaa palautetta ohjattavilleen ja tukee onnistumisia

Digitaaliset ympäristöt nuorisotyössä

Opiskelija

  • käyttää työssään digitaalisia toimintaympäristöjä
  • käyttää tietoa digitaalisen sisällön merkityksestä
  • käyttää tietoa digitaalisuudesta nuorten kasvu- ja toimintaympäristönä
  • käyttää tietoa mediakasvatuksesta
  • pitää ajan tasalla osaamistaan digitaalisista toimintaympäristöistä

Monialainen yhteistyö

Opiskelija

  • työskentelee toimintaympäristössään eri työntekijöiden ja ammattiryhmien kanssa tuntien heidän työtehtäviään ja vastuualueitaan
  • ottaa huomioon toimintaympäristön yhteistyöverkostoja ja yhteistyömuotoja
  • hyödyntää tietoa nuorten palveluverkostosta
  • hyödyntää tietoa kouluyhteistyöstä
  • tukee nuoria kouluun liittyvissä kysymyksissä
  • ymmärtää yhteiskunnan eri sektoreiden merkityksen ohjaustyössä

Ammattitaidon osoittamistavat

Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä käytännön työtehtävissä toimimalla nuorten kanssa kasvatus- ja ohjausalan ympäristössä päivittäisissä kasvatuksen, ohjaamisen ja hyvinvoinnin edistämisen tehtävissä. Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittua ammattitaitoa ei voida arvioida näytön perusteella, ammattitaidon osoittamista täydennetään yksilöllisesti muilla tavoin.

UUDET ARVIOINTIKRITEERIT:

Osaamisen arviointi 

Opiskelija 

Tyydyttävä 1 

  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti 
  • toimii yhteistyökykyisesti 
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita 
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa 
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti 

Tyydyttävä 2 

  • toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti 
  • toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti 
  • tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita 
  • hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti 
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti 

Hyvä 3 

  • toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti 
  • toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa 
  • selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
  • hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti 
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti 

Hyvä 4 

  • suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti 
  • toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa 
  • selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja 
  • soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti 
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan 

Kiitettävä 5 

  • suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat 
  • toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa 
  • soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti 
  • esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia 
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen 
  • ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta 

Ammattitaidon osoittamistavat

Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä käytännön työtehtävissä toimimalla nuorten kanssa kasvatus- ja ohjausalan ympäristössä päivittäisissä kasvatuksen, ohjaamisen ja hyvinvoinnin edistämisen tehtävissä. Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittua ammattitaitoa ei voida arvioida näytön perusteella, ammattitaidon osoittamista täydennetään yksilöllisesti muilla tavoin.

.

0 kommenttia

Vastaa

Avatar placeholder

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *