LUONNOS 3, muokattu NYO-verkostossa 10.11.2022
Nuorisotyön tietoperustan hyödyntäminen
Opiskelija
- tunnistaa oman käyttäytymisensä ja asenteidensa vaikutuksen kasvatustyössä
- noudattaa ajantasaista nuorisotyötä ohjaavaa lainsäädäntöä ja työpaikan toimintaohjeita
- kohtaa ohjattavat luoden kunnioittavaa ja moninaisuuden hyväksyvää ilmapiiriä
- toimii ottaen huomioon nuorisotyön ammattieettiset perusteet ja toimintatavat
- hyödyntää tietoa lastensuojeluprosessista
- hyödyntää tietoa suomalaisen nuorisotyön kehityslinjoista
- hyödyntää tietoa nuoruuden kehitysvaiheista
- toimii ottaen huomioon nuoruuden ajankohtaisia ilmiöitä
Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen ohjaustyössä
Opiskelija
- tukee ohjattavan myönteisen identiteetin, minäkuvan ja itsetunnon muotoutumista
- hyödyntää tietoa sukupuolisensitiivisyydestä
- toimii edistäen tasavertaisuutta ja yhdenvertaisuutta
- ohjaa nuoria ilmaisemaan ja hyväksymään tunteita erilaisten harjoitteiden avulla
- hyödyntää tietoa mielen hyvinvoinnista
- tukee ohjaustoiminnallaan nuoren hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja
- ohjaa nuoria arjenhallintaan sekä mielekkääseen vapaa-ajan toimintaan
- ohjaa ohjattaviaan ymmärtämään turvarajat ja koskemattomuuden
- edistää nuoren tietoisuutta seksuaalisuudesta ja sukupuolten moninaisuudesta
- ohjaa nuorta ymmärtäen lähiverkoston ja toiminta- ja kasvuympäristön merkityksen ja toimii yhteistyössä nuoren lähiverkoston kanssa työpaikan käytänteiden mukaisesti
- tiedostaa vertaisryhmän ja vertaistuen merkityksen nuoren hyvinvoinnille
- ohjaa nuoria vaikuttamaan heitä itseään koskeviin asioihin
- hyödyntää tietoa erilaisista vaikuttamismahdollisuuksista
- antaa palautetta ohjattavilleen ja tukee onnistumisia
Digitaaliset ympäristöt nuorisotyössä
Opiskelija
- käyttää työssään digitaalisia toimintaympäristöjä
- käyttää tietoa digitaalisen sisällön merkityksestä
- käyttää tietoa digitaalisuudesta nuorten kasvu- ja toimintaympäristönä
- käyttää tietoa mediakasvatuksesta
- pitää ajan tasalla osaamistaan digitaalisista toimintaympäristöistä
Monialainen yhteistyö
Opiskelija
- työskentelee toimintaympäristössään eri työntekijöiden ja ammattiryhmien kanssa tuntien heidän työtehtäviään ja vastuualueitaan
- ottaa huomioon toimintaympäristön yhteistyöverkostoja ja yhteistyömuotoja
- hyödyntää tietoa nuorten palveluverkostosta
- hyödyntää tietoa kouluyhteistyöstä
- tukee nuoria kouluun liittyvissä kysymyksissä
- ymmärtää yhteiskunnan eri sektoreiden merkityksen ohjaustyössä
Ammattitaidon osoittamistavat
Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä käytännön työtehtävissä toimimalla nuorten kanssa kasvatus- ja ohjausalan ympäristössä päivittäisissä kasvatuksen, ohjaamisen ja hyvinvoinnin edistämisen tehtävissä. Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittua ammattitaitoa ei voida arvioida näytön perusteella, ammattitaidon osoittamista täydennetään yksilöllisesti muilla tavoin.
UUDET ARVIOINTIKRITEERIT:
Osaamisen arviointi
Opiskelija
Tyydyttävä 1
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Tyydyttävä 2
- toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti
- tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti
Hyvä 3
- toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti
Hyvä 4
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan
Kiitettävä 5
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta
Ammattitaidon osoittamistavat
Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä käytännön työtehtävissä toimimalla nuorten kanssa kasvatus- ja ohjausalan ympäristössä päivittäisissä kasvatuksen, ohjaamisen ja hyvinvoinnin edistämisen tehtävissä. Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittua ammattitaitoa ei voida arvioida näytön perusteella, ammattitaidon osoittamista täydennetään yksilöllisesti muilla tavoin.
.
0 kommenttia