LIIKKUMISEN OHJAAMINEN

LUONNOS 3, 6.1.2023 (luonnoksessa huomioitu webinaari 14.12 sekä palautteet 6.1.2023 mennessä)

Liikkumista ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden noudattaminen

opiskelija

  • työskentelee toimintaympäristön liikkumista ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti
  • noudattaa toimintaympäristön turvallisuusohjeita
  • ennakoi vaaroja ja riskitekijöitä
  • käyttää toiminnassaan tietoa liikuntataidoista ja liikunnallista perustaidoista

Liikunnan ja liikkumisen ohjaaminen

opiskelija

  • suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellisen liikunnallisen kokonaisuuden
  • huomioi toiminnassa asiakkaan kehityksen ja yksilöllisiä tarpeita
  • hyödyntää toiminnassa asiakkaan toiveita ja liikunnallisia vahvuuksia
  • kannustaa asiakasta osallisuuteen ja vaikuttamiseen
  • käyttää liikunnan ja liikkumisen ohjaamiseen soveltuvia menetelmiä ja ohjaustyylejä
  • käyttää liikuntavälineitä ja opastaa liikuntavälineiden käytössä
  • valitsee yhdessä asiakkaan kanssa hänelle soveltuvia tapoja liikkua
  • ohjaa turvalliseen liikkumiseen
  • kannustaa ja toimii vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa
  • antaa palautetta sekä pyytää palautetta toiminnastaan
  • edistää asiakkaan liikunnallisia taitoja

Liikkumiseen innostava ympäristö

opiskelija

  • järjestää toimintaympäristöjä liikkumiseen houkuttelevaksi
  • huolehtii liikkumisen esteettömyydestä työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
  • kannustaa ja rohkaisee omaehtoiseen ja spontaaniin liikkumiseen
  • tarjoaa toimintaideoita, välineitä ja ympäristöjä omaehtoisen liikkumisen tueksi
  • käyttää digitaalisia välineitä ja sovelluksia liikkumisen innoittajana
  • luo toiminnallaan liikuntaan innostavaa ja kannustavaa ilmapiiriä
  • keskustelee liikkumiseen liittyvistä asenteistaan työyhteisössä
  • osallistuu liikkumista edistävien käytäntöjen kehittämiseen yhteistyössä työyhteisön kanssa

Liikunnallisen elämäntavan ja hyvinvoinnin edistäminen

opiskelija

  • tarjoaa myönteisiä kokemuksia liikkumisesta erilaisille liikkujille
  • ohjaa asiakasta tunnistamaan liikunnallisia vahvuuksiaan ja oman tapansa liikkua
  • kannustaa vertaissuhteisiin ja yhteisöllisyyteen
  • tarjoaa ideoita ja virikkeitä liikunnalliseen elämäntapaan
  • ohjaa asiakasta tutustumaan erilaisiin liikuntamahdollisuuksiin
  • edistää yksilön toimintakykyä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia liikunnan avulla
  • keskustelee asiakkaan kanssa liikunnan hyvinvointivaikutuksista
  • keskustelee asiakkaan kanssa unen, ravinnon ja palautumisen hyvinvointivaikutuksista

OSAAMISEN ARVIOINTI (uudet arviointikriteerit)

Opiskelija

Tyydyttävä 1

  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Tyydyttävä 2

  • toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti
  • tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti

Hyvä 3

  • toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa
  • selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
  • hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti

Hyvä 4

  • suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
  • selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja
  • soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan

Kiitettävä 5

  • suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
  • toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa
  • soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
  • esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen
  • ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta

Ammattitaidon osoittamistavat

Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä käytännön työtehtävissä toimimalla kasvatus- ja ohjausalan ympäristössä liikunnan ja liikkumisen edistämisen ja ohjaamisen tehtävissä.  Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittua ammattitaitoa ei voida arvioida näytön perusteella, ammattitaidon osoittamista täydennetään yksilöllisesti muilla tavoin.

2 kommenttia

Marjukka Tuisku & #183;28/11/2022 11:42

Olen tuon 20 osp. laajuuden kannalla tässäkin valinnaisessa tutkinnon osassa.

Ritva Huhtinen & #183;17/01/2023 15:00

Tässä on paljon yksilöön liittyvää ohjaamista. Mielestäni kaipaa tarkennusta ohjataanko asiakasta vai asiakkaita/ryhmää. Varhaiskasvatuksen näkökulmasta harvoin ohjataan vain asiakasta.

Vastaa

Avatar placeholder

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *