LIIKKUMISEN OHJAAMINEN
LUONNOS 3, 6.1.2023 (luonnoksessa huomioitu webinaari 14.12 sekä palautteet 6.1.2023 mennessä)
Liikkumista ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden noudattaminen
opiskelija
- työskentelee toimintaympäristön liikkumista ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti
- noudattaa toimintaympäristön turvallisuusohjeita
- ennakoi vaaroja ja riskitekijöitä
- käyttää toiminnassaan tietoa liikuntataidoista ja liikunnallista perustaidoista
Liikunnan ja liikkumisen ohjaaminen
opiskelija
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellisen liikunnallisen kokonaisuuden
- huomioi toiminnassa asiakkaan kehityksen ja yksilöllisiä tarpeita
- hyödyntää toiminnassa asiakkaan toiveita ja liikunnallisia vahvuuksia
- kannustaa asiakasta osallisuuteen ja vaikuttamiseen
- käyttää liikunnan ja liikkumisen ohjaamiseen soveltuvia menetelmiä ja ohjaustyylejä
- käyttää liikuntavälineitä ja opastaa liikuntavälineiden käytössä
- valitsee yhdessä asiakkaan kanssa hänelle soveltuvia tapoja liikkua
- ohjaa turvalliseen liikkumiseen
- kannustaa ja toimii vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa
- antaa palautetta sekä pyytää palautetta toiminnastaan
- edistää asiakkaan liikunnallisia taitoja
Liikkumiseen innostava ympäristö
opiskelija
- järjestää toimintaympäristöjä liikkumiseen houkuttelevaksi
- huolehtii liikkumisen esteettömyydestä työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
- kannustaa ja rohkaisee omaehtoiseen ja spontaaniin liikkumiseen
- tarjoaa toimintaideoita, välineitä ja ympäristöjä omaehtoisen liikkumisen tueksi
- käyttää digitaalisia välineitä ja sovelluksia liikkumisen innoittajana
- luo toiminnallaan liikuntaan innostavaa ja kannustavaa ilmapiiriä
- keskustelee liikkumiseen liittyvistä asenteistaan työyhteisössä
- osallistuu liikkumista edistävien käytäntöjen kehittämiseen yhteistyössä työyhteisön kanssa
Liikunnallisen elämäntavan ja hyvinvoinnin edistäminen
opiskelija
- tarjoaa myönteisiä kokemuksia liikkumisesta erilaisille liikkujille
- ohjaa asiakasta tunnistamaan liikunnallisia vahvuuksiaan ja oman tapansa liikkua
- kannustaa vertaissuhteisiin ja yhteisöllisyyteen
- tarjoaa ideoita ja virikkeitä liikunnalliseen elämäntapaan
- ohjaa asiakasta tutustumaan erilaisiin liikuntamahdollisuuksiin
- edistää yksilön toimintakykyä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia liikunnan avulla
- keskustelee asiakkaan kanssa liikunnan hyvinvointivaikutuksista
- keskustelee asiakkaan kanssa unen, ravinnon ja palautumisen hyvinvointivaikutuksista
OSAAMISEN ARVIOINTI (uudet arviointikriteerit)
Opiskelija
Tyydyttävä 1
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Tyydyttävä 2
- toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti
- tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti
Hyvä 3
- toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti
Hyvä 4
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan
Kiitettävä 5
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta
Ammattitaidon osoittamistavat
Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä käytännön työtehtävissä toimimalla kasvatus- ja ohjausalan ympäristössä liikunnan ja liikkumisen edistämisen ja ohjaamisen tehtävissä. Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittua ammattitaitoa ei voida arvioida näytön perusteella, ammattitaidon osoittamista täydennetään yksilöllisesti muilla tavoin.
2 kommenttia
Marjukka Tuisku & #183;28/11/2022 11:42
Olen tuon 20 osp. laajuuden kannalla tässäkin valinnaisessa tutkinnon osassa.
Ritva Huhtinen & #183;17/01/2023 15:00
Tässä on paljon yksilöön liittyvää ohjaamista. Mielestäni kaipaa tarkennusta ohjataanko asiakasta vai asiakkaita/ryhmää. Varhaiskasvatuksen näkökulmasta harvoin ohjataan vain asiakasta.