LUONNOS 1
Kuurosokeiden ja näkövammaisten asiakkaiden toiminnan ohjaaminen, 15 osp
Koodi:
Järjestysnumero:
Ammattitaitovaatimukset
Ammattieettisyys ja toimintaa ohjaava lainsäädäntö, määräykset, suositukset ja ohjeet
Opiskelija
- noudattaa työtä ja toimintaympäristöä ohjaavaa lainsäädäntöä, määräyksiä, suosituksia ja ohjeita
- kirjaa ja raportoi toimintaa työpaikan ohjeiden mukaisesti
- työskentelee omavalvontamääräysten ja laatusuositusten mukaisesti
- noudattaa salassapito, vaitiolo, tietosuoja- ja tietoturvallisuusohjeita
- toimii toimintaympäristön ja ammatin arvojen mukaisesti ja ammattieettisesti kestävällä tavalla
- edistää esteettömyyttä, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa toiminnassaan
- toimii asiakkaan itsemääräämisoikeutta, yksityisyyttä ja omatoimisuutta kunnioittaen
Vuorovaikutus ja kommunikointi
Opiskelija
- aloittaa vuorovaikutustilanteen kuurosokeuden ja näkövammaisuuden vaikutukset huomioiden
- keskustelee asiakkaan kanssa ja vie vuorovaikutustilannetta eteenpäin
- ottaa työssään huomioon kuulon alenemiseen, huonokuuloisuuteen ja kuuroutumiseen liittyviä tekijöitä
- kommunikoi selkeällä puheella yleiskieltä käyttäen, selkeästi ja rauhallisesti artikuloiden ja sopivalla äänen voimakkuudella
- käyttää kirjallisessa kommunikaatiossa asiakkaan näkötilanteen vaatimaa tapaa kuten isokirjoitus, saavutettava sähköinen muoto, äänite tai pistekirjoitus
- kommunikoi asiakkaan käyttämän kommunikaatiokeinon ja kielen mukaisesti tukiviittomilla, viitotulla puheella tai suomalaisella viittomakielellä huomioiden asiakkaan näkövamman
- viittoo taktiilisti
- käyttää tilanteeseen sopivaa kommunikointitapaa asiakkaan voimavarojen ja olosuhteiden muuttuessa
- toistaa selkeästi muiden puhetta kuurosokealle
- päättää vuorovaikutustilanteen kuurosokeuden ja näkövammaisuuden vaikutukset huomioiden
Toiminnan ohjaaminen ja avustaminen
Opiskelija
- suunnittelee työtään hyödyntäen tietoa kuurosokeudesta ja näkövammaisuudesta
- suunnittelee asiakaslähtöistä toimintaa
- ottaa huomioon kuurosokeuden ja näkövammaisuuden erityispiirteitä sekä valaistuksen, kommunikaation, opastuksen ja kuvailun tarpeita eri toimintatilanteissa
- ohjaa turvallisesti toimintaa kuurosokealle ja näkövammaiselle tai kuurosokeiden ja näkövammaisten ryhmälle
- motivoi, rohkaisee ja ohjaa asiakasta erilaisiin toimintoihin osallistumisessa
- kuvailee ryhmälle tilaa tai tilannetta
- toimii avustajana huomioiden kuurosokean ja näkövammaisen yksilöllisiä tarpeita
- ylläpitää ja edistää esteetöntä toimintaympäristöä asiakkaan arjessa
- aktivoi asiakasta kuulon ja näön apuvälineiden käytössä
- kertoo kuurosokeille ja näkövammaisille kuuluvien palvelujen käytöstä sekä tiedottaa näkövammaistaitojen ohjauspalvelusta
Opastaminen
Opiskelija
- aloittaa opastustilanteen asiakasta tervehtien ja opastuksesta sopien
- opastaa kuurosokeaa ja näkövammaista turvallisesti tämän terveydentilan ja liikkumiskyvyn huomioon ottaen
- tarkkailee opastettavan ergonomiaa ja muuttaa tarvittaessa opastusta asiakkaalle ergonomisemmaksi
- opastaa vaihtelevissa maastoissa ja tilanteissa
- opastaa pullo-otteella
- käyttää välineopastamista
- käyttää ei-fyysistä opastamista
- käyttää ohjaavaa kättä osoittamaan kohteita lähiympäristössä
- sopeuttaa käytettävää opastusmenetelmää olosuhteiden muuttuessa
- poistuessaan kesken opastustilanteen ilmoittaa siitä ja huolehtii, että opastettavalla on kontakti tilaan
- päättää opastustilanteen asianmukaisesti ja huomioiden asiakkaan yksilölliset tarpeet
Kuvailu
Opiskelija
- selvittää asiakkaan fyysisen, sosiaalisen ja henkilökohtaisen kuvailun tarpeita ja toiveita
- kuvailee asioita asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaisesti
- hahmottaa asiakkaalle tilan keskeisimmät piirteet kielellisesti, piirtämällä ja haptiisein sekä asiakkaan kanssa yhdessä tutkien
- kuvailee asiakkaalle ympäristöä ja siinä tapahtuvaa toimintaa kielellisesti ja haptiikkaa hyödyntäen
- kuvailee asiakkaalle sosiaalista tilannetta
- viestittää asiakkaalle tilanteessa ilmeneviä huomioita multimodaalisuutta hyödyntäen
- käyttää yleisimpiä haptiiseja
Työturvallisuus ja työhyvinvointi
Opiskelija
- noudattaa työturvallisuusohjeita
- ottaa huomioon ergonomian ohjatessaan, avustaessaan, kommunikoidessaan ja opastaessaan
- noudattaa hyvää hygieniaa ja ehkäisee tartuntatautien leviämistä omalta osaltaan
- ylläpitää ja edistää omalta osaltaan hyvää työilmapiiriä
Osaamisen arviointi
Opiskelija
Tyydyttävä 1
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Tyydyttävä 2
- toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti
- tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti
Hyvä 3
- toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti
Hyvä 4
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan
Kiitettävä 5
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta
Osaamisen osoittaminen
Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä käytännön työtehtävissä toimimalla asumispalvelujen, työtoiminnan, päivätoiminnan, kuntouttavan toiminnan, virkistystoiminnan, henkilökohtaisen avun, järjestöjen tuottamien palvelujen, kerho-, leiri-, harrastus-, kurssitoiminnan tai muun vastaavan toiminnan ympäristössä kuurosokean asiakkaan/asiakkaiden toiminnan ohjauksen tehtävissä. Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittua ammattitaitoa ei voida arvioida näytön perusteella, ammattitaidon osoittamista täydennetään yksilöllisesti muilla tavoin.
0 kommenttia