LUONNOS 1

Kuurosokeiden ja näkövammaisten asiakkaiden toiminnan ohjaaminen, 15 osp

Koodi:

Järjestysnumero:

Ammattitaitovaatimukset

Ammattieettisyys ja toimintaa ohjaava lainsäädäntö, määräykset, suositukset ja ohjeet

Opiskelija

  • noudattaa työtä ja toimintaympäristöä ohjaavaa lainsäädäntöä, määräyksiä, suosituksia ja ohjeita
  • kirjaa ja raportoi toimintaa työpaikan ohjeiden mukaisesti
  • työskentelee omavalvontamääräysten ja laatusuositusten mukaisesti
  • noudattaa salassapito­, vaitiolo­, tietosuoja- ja tietoturvallisuusohjeita
  • toimii toimintaympäristön ja ammatin arvojen mukaisesti ja ammattieettisesti kestävällä tavalla
  • edistää esteettömyyttä, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa toiminnassaan
  • toimii asiakkaan itsemääräämisoikeutta, yksityisyyttä ja omatoimisuutta kunnioittaen

Vuorovaikutus ja kommunikointi

Opiskelija

  • aloittaa vuorovaikutustilanteen kuurosokeuden ja näkövammaisuuden vaikutukset huomioiden
  • keskustelee asiakkaan kanssa ja vie vuorovaikutustilannetta eteenpäin
  • ottaa työssään huomioon kuulon alenemiseen, huonokuuloisuuteen ja kuuroutumiseen liittyviä tekijöitä
  • kommunikoi selkeällä puheella yleiskieltä käyttäen, selkeästi ja rauhallisesti artikuloiden ja sopivalla äänen voimakkuudella
  • käyttää kirjallisessa kommunikaatiossa asiakkaan näkötilanteen vaatimaa tapaa kuten isokirjoitus, saavutettava sähköinen muoto, äänite tai pistekirjoitus
  • kommunikoi asiakkaan käyttämän kommunikaatiokeinon ja kielen mukaisesti tukiviittomilla, viitotulla puheella tai suomalaisella viittomakielellä huomioiden asiakkaan näkövamman
  • viittoo taktiilisti
  • käyttää tilanteeseen sopivaa kommunikointitapaa asiakkaan voimavarojen ja olosuhteiden muuttuessa
  • toistaa selkeästi muiden puhetta kuurosokealle
  • päättää vuorovaikutustilanteen kuurosokeuden ja näkövammaisuuden vaikutukset huomioiden

Toiminnan ohjaaminen ja avustaminen

Opiskelija

  • suunnittelee työtään hyödyntäen tietoa kuurosokeudesta ja näkövammaisuudesta
  • suunnittelee asiakaslähtöistä toimintaa
  • ottaa huomioon kuurosokeuden ja näkövammaisuuden erityispiirteitä sekä valaistuksen, kommunikaation, opastuksen ja kuvailun tarpeita eri toimintatilanteissa
  • ohjaa turvallisesti toimintaa kuurosokealle ja näkövammaiselle tai kuurosokeiden ja näkövammaisten ryhmälle 
  • motivoi, rohkaisee ja ohjaa asiakasta erilaisiin toimintoihin osallistumisessa
  • kuvailee ryhmälle tilaa tai tilannetta
  • toimii avustajana huomioiden kuurosokean ja näkövammaisen yksilöllisiä tarpeita
  • ylläpitää ja edistää esteetöntä toimintaympäristöä asiakkaan arjessa
  • aktivoi asiakasta kuulon ja näön apuvälineiden käytössä
  • kertoo kuurosokeille ja näkövammaisille kuuluvien palvelujen käytöstä sekä tiedottaa näkövammaistaitojen ohjauspalvelusta

Opastaminen

Opiskelija

  • aloittaa opastustilanteen asiakasta tervehtien ja opastuksesta sopien
  • opastaa kuurosokeaa ja näkövammaista turvallisesti tämän terveydentilan ja liikkumiskyvyn huomioon ottaen
  • tarkkailee opastettavan ergonomiaa ja muuttaa tarvittaessa opastusta asiakkaalle ergonomisemmaksi
  • opastaa vaihtelevissa maastoissa ja tilanteissa
  • opastaa pullo-otteella
  • käyttää välineopastamista
  • käyttää ei-fyysistä opastamista
  • käyttää ohjaavaa kättä osoittamaan kohteita lähiympäristössä
  • sopeuttaa käytettävää opastusmenetelmää olosuhteiden muuttuessa
  • poistuessaan kesken opastustilanteen ilmoittaa siitä ja huolehtii, että opastettavalla on kontakti tilaan
  • päättää opastustilanteen asianmukaisesti ja huomioiden asiakkaan yksilölliset tarpeet

Kuvailu

Opiskelija

  • selvittää asiakkaan fyysisen, sosiaalisen ja henkilökohtaisen kuvailun tarpeita ja toiveita
  • kuvailee asioita asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaisesti
  • hahmottaa asiakkaalle tilan keskeisimmät piirteet kielellisesti, piirtämällä ja haptiisein sekä asiakkaan kanssa yhdessä tutkien
  • kuvailee asiakkaalle ympäristöä ja siinä tapahtuvaa toimintaa kielellisesti ja haptiikkaa hyödyntäen
  • kuvailee asiakkaalle sosiaalista tilannetta
  • viestittää asiakkaalle tilanteessa ilmeneviä huomioita multimodaalisuutta hyödyntäen
  • käyttää yleisimpiä haptiiseja

Työturvallisuus ja työhyvinvointi

Opiskelija

  • noudattaa työturvallisuusohjeita
  • ottaa huomioon ergonomian ohjatessaan, avustaessaan, kommunikoidessaan ja opastaessaan
  • noudattaa hyvää hygieniaa ja ehkäisee tartuntatautien leviämistä omalta osaltaan
  • ylläpitää ja edistää omalta osaltaan hyvää työilmapiiriä

Osaamisen arviointi

Opiskelija

Tyydyttävä 1

  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Tyydyttävä 2

  • toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti
  • tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti

Hyvä 3

  • toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa
  • selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
  • hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti

Hyvä 4

  • suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
  • selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja
  • soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan

Kiitettävä 5

  • suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
  • toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa
  • soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
  • esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen
  • ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta

Osaamisen osoittaminen

Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä käytännön työtehtävissä toimimalla asumispalvelujen, työtoiminnan, päivätoiminnan, kuntouttavan toiminnan, virkistystoiminnan, henkilökohtaisen avun, järjestöjen tuottamien palvelujen, kerho-, leiri-, harrastus-, kurssitoiminnan tai muun vastaavan toiminnan ympäristössä kuurosokean asiakkaan/asiakkaiden toiminnan ohjauksen tehtävissä. Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittua ammattitaitoa ei voida arvioida näytön perusteella, ammattitaidon osoittamista täydennetään yksilöllisesti muilla tavoin.

0 kommenttia

Vastaa

Avatar placeholder

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *