LUONNOS 1
Kommunikointikeinojen käyttö vuorovaikutuksen edistämisessä, 20 osp
Koodi:
Järjestysnumero:
Ammattitaitovaatimukset
Asiakkaan vuorovaikutuksen tukeminen ja edistäminen esteettömän viestinnän periaatteiden mukaisesti
Opiskelija
- kohtaa asiakkaan yksilöllisesti ja asiakkaan yhdenvertaisuutta edistäen
- kommunikoi ja on vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa tämän kommunikointikeinolla
- ilmaisee itseään ymmärrettävästi ja selkeästi
- tukee omalla toiminnallaan asiakkaan kieli- kommunikointi- ja vuorovaikutustaitoja ja niiden kehittymistä
- tukee työyhteisönsä kommunikointitaitoja omalla esimerkillään
- edistää vuorovaikutustilanteiden syntymistä eri ihmisten välillä
- käyttää tulkkia ja toimii oikein tulkkaustilanteissa vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun periaatteiden mukaisesti
- ohjaa asiakasta tulkkauspalvelun käytössä
Olemuskielen ja eleilmaisun havainnoiminen ja käyttäminen vuorovaikutustilanteissa
Opiskelija
- tarkkailee ja tulkitsee yleensä oikein asiakkaiden olemuskieltä ja eleilmaisua
- hyödyntää omassa viestinnässään olemuskieltä ja eleilmaisua
- huomioi asiakkaan yksilölliset tarpeet ja tilanteen vuorovaikutuksessa
Tukiviittomien käyttäminen vuorovaikutustilanteissa ja asiakkaan tukeminen niiden käytössä
Opiskelija
- luo katsekontaktin keskustelukumppaniinsa ja ylläpitää sitä käyttäessään tukiviittomia
- huomioi visuaalisen esteettömyyden käyttäessään tukiviittomia
- käyttää selkeää puhetta viittoessaan asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden
- tuottaa viittomat samanaikaisesti puhutun sanan kanssa
- käyttää puhuessaan tukiviittomia selkeästi
- viittoo ja ymmärtää jokapäiväisessä elämässä ja työtehtävissä tarvittavan viittomiston
- viittoo niin, että viittomien rakenneosissa voi olla joskus virheitä ja epätarkkuuksia, jotka eivät kuitenkaan haittaa viestin ymmärtämistä
- valitsee asiakkaan kommunikointitaitoihin soveltuvat ja niitä kehittävät viittomat
- valitsee tilanteeseen ja asiayhteyteen soveltuvat viittomat
- viittoo luontevasti ja sujuvasti
- käyttää johdonmukaisesti ja säännöllisesti tukiviittomia
- tukee, kannustaa ja rohkaisee asiakasta tukiviittomien käytössä
Viitotun puheen käyttäminen vuorovaikutustilanteissa
Opiskelija
- luo katsekontaktin keskustelukumppaniinsa ja ylläpitää sitä käyttäessään viitottua puhetta
- huomioi visuaalisen esteettömyyden käyttäessään viitottua puhetta
- käyttää viitottua puhetta tuottaen viittomat samanaikaisesti puhutun sanan kanssa
- käyttää viitotussa puheessa selkeää huuliota
- tuottaa viitottua puhetta puhuen ja viittoen selkeästi ja sujuvasti
- käyttää johdonmukaisesti ja säännöllisesti viitottua puhetta
- viittoo ja ymmärtää jokapäiväisen elämän ja työtehtävissä tarvittavan viittomiston käyttäessään viitottua puhetta
- tuottaa viitottua puhetta niin, että viittomien rakenneosissa voi olla joskus virheitä ja epätarkkuuksia, jotka eivät kuitenkaan haittaa viestin ymmärtämistä
- valitsee tilanteeseen ja asiayhteyteen sopivat viittomat käyttäessään viitottua puhetta
- käyttää tilankäyttöä, osoituksia ja monisuuntaisia verbaaleja tuottaessaan viitottua puhetta
- käyttää sormiaakkosviestintää
Esineiden, merkkien ja kuvien käyttäminen vuorovaikutustilanteissa asiakkaan tarpeiden mukaisesti ja hänen tukeminen niiden käytössä
Opiskelija
- käyttää esineitä kommunikointitilanteissa ja tukee asiakasta niiden käytössä
- käyttää kuvia ja graafisia merkkejä kommunikointitilanteissa ja tukee asiakasta niiden käytössä hänen tarpeensa huomioiden
- käyttää asiakkaalle ja tilanteeseen soveltuvaa merkin osoittamistapaa
- seuraa asiakkaan kommunikaatiomerkkien osoittamista
- selvittää muulla kuin viitotulla puhetta tukevalla ja korvaavalla keinolla tuotettujen ilmaisujen merkitykset
- suunnittelee ja toteuttaa vuorovaikutustilanteita, joissa kommunikoi asiakkaan kanssa hänen käyttämällään muulla kuin viitotulla puhetta tukevalla ja korvaavalla kommunikointikeinolla
- tukee, kannustaa ja rohkaisee asiakasta hänelle sopivien kommunikointikeinojen käytössä
Piirtämisen käyttäminen vuorovaikutustilanteissa puhutun viestimisen tukena
Opiskelija
- käyttää piirtämistä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa puhutun viestin tukena
- valitsee tilanteeseen ja asiakkaan kommunikointitaitoihin hyvin soveltuvan piirtämistavan ja -välineen
- puhuu selkeästi ja sujuvasti piirtäessään
- rakentaa piirretyn viestin loogisesti
- rytmittää piirtämisen ja puhumisen yhteensopivaksi
- hallitsee piirroskommunikointia niin, että ilmaisu on monipuolista ja rikasta
Kirjoittamisen ja sormittamisen käyttäminen kommunikoinnin tukemiseen vuorovaikutustilanteissa
Opiskelija
- käyttää kirjoittamista tukemaan kommunikointia
- tuottaa selkeän kirjoitetun viestin
- tuottaa viestien keskeiset käsitteet kirjoittamalla
- käyttää sormittamista tukemaan kommunikointia
- tuottaa sormiaakkoset oikein ja sujuvasti
Puhutun ja kirjoitetun selkokielen käyttö vuorovaikutuksessa
Opiskelija
- puhuu selkeästi ja mukauttaa puhutut viestit yksinkertaisiksi huomioiden asiakkaan tarpeet
- kirjoittaa selkokieltä käyttäen selkokielen keinoja
Kommunikoinnin apuvälineiden, laitteiden ja kommunikointisovellusten käyttäminen
Opiskelija
- käyttää kommunikoinnin teknisiä apuvälineitä
- käyttää kommunikointilaitetta kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisessa
- käyttää mobiililaitteessa olevaa kommunikointiohjelmaa ja -sovellusta kommunikaation ja vuorovaikutuksen tukemisessa
- käyttää symboli- ja työkaluohjelmaa, -sovellusta ja helppokäyttötoimintoja
- esittelee tietokoneen käyttöön liittyviä apuvälineitä ja -ohjelmia kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisessa
- huolehtii asiakkaan käyttämän kommunikoinnin teknisen apuvälineen toimintakunnosta omalla vastuualueellaan
- huolehtii kuulon ja kuuntelun apuvälineiden toimintakunnosta omalla vastuualueellaan
- ohjaa ja avustaa kuulon apuvälineiden käytössä
Kommunikoinnin materiaalien käyttäminen asiakkaan kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisessa
Opiskelija
- käyttää kommunikoinnissa asiakkaan tarpeen mukaisesti kuvia, kuvakansioita, kommunikointitauluja, toimintaohjeita, tekstejä
- ideoi ja valmistaa yksinkertaisia kommunikointikeinoon liittyviä materiaaleja asiakkaan kommunikointitarpeet huomioiden
Työtehtävien aikana ilmaantuvien pienimuotoisten viestien välittäminen asiakkaan ja jonkun toisen henkilön välillä arkipäivän tilanteissa
Opiskelija
- välittää työtehtäviinsä liittyen pienimuotoisia viestejä asiakkaan ja jonkun toisen henkilön välillä arkipäivän tilanteissa toimien tulkkauksen eettisten periaatteiden mukaisesti
- ottaa huomioon asiakkaiden tarpeita välittäessään pienimuotoisia viestejä
Yhteistyö ja turvallisuus kommunikoinnin kuntoutuksessa
Opiskelija
- tekee yhteistyötä kommunikoinnin kuntoutuksen asiantuntijoiden kanssa
- havainnoi ja havaitsee kommunikointiin liittyviä haasteita ja kertoo niistä työtiimilleen
- varautuu etukäteen mahdollisiin ennalta arvaamattomiin ja uhkatilanteisiin toimiessaan asiakkaiden parissa
- käyttää työssään tietoa siitä, miten toimia asiakkaan käyttäytyessä ennalta arvaamattomasti ja huolehtii omasta turvallisuudestaan näissä tilanteissa
- kertoo työyhteisössä turvallisuutta uhanneista tilanteista
Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen häiriöiden huomioiminen vuorovaikutustilanteissa
Opiskelija
- ottaa työssään huomioon kielellisen kyvyn häiriöt ja niiden vaikutukset asiakkaan kommunikointiin
- ottaa työssään huomioon puheen motoriset häiriöt ja niiden vaikutukset asiakkaan kommunikointiin
- ottaa työssään huomioon kuulovammaisuuden ja sen vaikutukset asiakkaan kommunikointiin
Asiakkaan kielen ja puheen kehityksen vaiheiden huomioiminen
Opiskelija
- ottaa toiminnassaan huomioon tyypillisen kielen ja puheen kehityksen vaiheita
- ottaa toiminnassaan huomioon poikkeavan kielen ja puheen kehityksen piirteitä ja niiden vaikutuksia asiakkaan kommunikointiin
- ottaa vuorovaikutustilanteissa ja ohjaamisessa huomioon asiakkaiden erityistarpeita
- tukee ja edistää asiakkaiden kielen ja puheen kehitystä
Kommunikointikeinojen käyttöön ja vuorovaikutuksen edistämiseen liittyvän oman ammattitaidon ylläpitäminen ja kehittäminen
Opiskelija
- perustelee toimintaansa liittyviä ratkaisuja ammatilliseen tietoon nojautuen
- pyytää ja ottaa vastaa palautetta kehittymishaluisesti
- kehittää toimintaansa saamansa palautteen perusteella
- asettaa tavoitteita ammatilliselle kasvulleen ja suunnittelee ammattitaitonsa kehittämistä
- osallistuu ammatilliseen keskusteluun kommunikointikeinojen käytöstä työyhteisössään
- seuraa kommunikointikeinojen käyttöön liittyvää yleistä ammatillista keskustelua
Osaamisen arviointi
Opiskelija
Tyydyttävä 1
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Tyydyttävä 2
- toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti
- tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti
Hyvä 3
- toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti
Hyvä 4
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan
Kiitettävä 5
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta
0 kommenttia