LUONNOS 1

Kommunikointikeinojen käyttö vuorovaikutuksen edistämisessä, 20 osp

Koodi:

Järjestysnumero:

Ammattitaitovaatimukset

Asiakkaan vuorovaikutuksen tukeminen ja edistäminen esteettömän viestinnän periaatteiden mukaisesti

Opiskelija

  • kohtaa asiakkaan yksilöllisesti ja asiakkaan yhdenvertaisuutta edistäen
  • kommunikoi ja on vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa tämän kommunikointikeinolla
  • ilmaisee itseään ymmärrettävästi ja selkeästi
  • tukee omalla toiminnallaan asiakkaan kieli- kommunikointi- ja vuorovaikutustaitoja ja niiden kehittymistä
  • tukee työyhteisönsä kommunikointitaitoja omalla esimerkillään
  • edistää vuorovaikutustilanteiden syntymistä eri ihmisten välillä
  • käyttää tulkkia ja toimii oikein tulkkaustilanteissa vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun periaatteiden mukaisesti
  • ohjaa asiakasta tulkkauspalvelun käytössä

Olemuskielen ja eleilmaisun havainnoiminen ja käyttäminen vuorovaikutustilanteissa

Opiskelija

  • tarkkailee ja tulkitsee yleensä oikein asiakkaiden olemuskieltä ja eleilmaisua
  • hyödyntää omassa viestinnässään olemuskieltä ja eleilmaisua
  • huomioi asiakkaan yksilölliset tarpeet ja tilanteen vuorovaikutuksessa

Tukiviittomien käyttäminen vuorovaikutustilanteissa ja asiakkaan tukeminen niiden käytössä

Opiskelija

  • luo katsekontaktin keskustelukumppaniinsa ja ylläpitää sitä käyttäessään tukiviittomia
  • huomioi visuaalisen esteettömyyden käyttäessään tukiviittomia
  • käyttää selkeää puhetta viittoessaan asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden
  • tuottaa viittomat samanaikaisesti puhutun sanan kanssa
  • käyttää puhuessaan tukiviittomia selkeästi
  • viittoo ja ymmärtää jokapäiväisessä elämässä ja työtehtävissä tarvittavan viittomiston
  • viittoo niin, että viittomien rakenneosissa voi olla joskus virheitä ja epätarkkuuksia, jotka eivät kuitenkaan haittaa viestin ymmärtämistä
  • valitsee asiakkaan kommunikointitaitoihin soveltuvat ja niitä kehittävät viittomat
  • valitsee tilanteeseen ja asiayhteyteen soveltuvat viittomat
  • viittoo luontevasti ja sujuvasti
  • käyttää johdonmukaisesti ja säännöllisesti tukiviittomia
  • tukee, kannustaa ja rohkaisee asiakasta tukiviittomien käytössä

Viitotun puheen käyttäminen vuorovaikutustilanteissa

Opiskelija

  • luo katsekontaktin keskustelukumppaniinsa ja ylläpitää sitä käyttäessään viitottua puhetta
  • huomioi visuaalisen esteettömyyden käyttäessään viitottua puhetta
  • käyttää viitottua puhetta tuottaen viittomat samanaikaisesti puhutun sanan kanssa
  • käyttää viitotussa puheessa selkeää huuliota
  • tuottaa viitottua puhetta puhuen ja viittoen selkeästi ja sujuvasti
  • käyttää johdonmukaisesti ja säännöllisesti viitottua puhetta
  • viittoo ja ymmärtää jokapäiväisen elämän ja työtehtävissä tarvittavan viittomiston käyttäessään viitottua puhetta
  • tuottaa viitottua puhetta niin, että viittomien rakenneosissa voi olla joskus virheitä ja epätarkkuuksia, jotka eivät kuitenkaan haittaa viestin ymmärtämistä
  • valitsee tilanteeseen ja asiayhteyteen sopivat viittomat käyttäessään viitottua puhetta
  • käyttää tilankäyttöä, osoituksia ja monisuuntaisia verbaaleja tuottaessaan viitottua puhetta
  • käyttää sormiaakkosviestintää

Esineiden, merkkien ja kuvien käyttäminen vuorovaikutustilanteissa asiakkaan tarpeiden mukaisesti ja hänen tukeminen niiden käytössä

Opiskelija

  • käyttää esineitä kommunikointitilanteissa ja tukee asiakasta niiden käytössä
  • käyttää kuvia ja graafisia merkkejä kommunikointitilanteissa ja tukee asiakasta niiden käytössä hänen tarpeensa huomioiden
  • käyttää asiakkaalle ja tilanteeseen soveltuvaa merkin osoittamistapaa
  • seuraa asiakkaan kommunikaatiomerkkien osoittamista
  • selvittää muulla kuin viitotulla puhetta tukevalla ja korvaavalla keinolla tuotettujen ilmaisujen merkitykset
  • suunnittelee ja toteuttaa vuorovaikutustilanteita, joissa kommunikoi asiakkaan kanssa hänen käyttämällään muulla kuin viitotulla puhetta tukevalla ja korvaavalla kommunikointikeinolla
  • tukee, kannustaa ja rohkaisee asiakasta hänelle sopivien kommunikointikeinojen käytössä

Piirtämisen käyttäminen vuorovaikutustilanteissa puhutun viestimisen tukena

Opiskelija

  • käyttää piirtämistä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa puhutun viestin tukena
  • valitsee tilanteeseen ja asiakkaan kommunikointitaitoihin hyvin soveltuvan piirtämistavan ja -välineen
  • puhuu selkeästi ja sujuvasti piirtäessään
  • rakentaa piirretyn viestin loogisesti
  • rytmittää piirtämisen ja puhumisen yhteensopivaksi
  • hallitsee piirroskommunikointia niin, että ilmaisu on monipuolista ja rikasta

Kirjoittamisen ja sormittamisen käyttäminen kommunikoinnin tukemiseen vuorovaikutustilanteissa

Opiskelija

  • käyttää kirjoittamista tukemaan kommunikointia
  • tuottaa selkeän kirjoitetun viestin
  • tuottaa viestien keskeiset käsitteet kirjoittamalla
  • käyttää sormittamista tukemaan kommunikointia
  • tuottaa sormiaakkoset oikein ja sujuvasti

Puhutun ja kirjoitetun selkokielen käyttö vuorovaikutuksessa

Opiskelija

  • puhuu selkeästi ja mukauttaa puhutut viestit yksinkertaisiksi huomioiden asiakkaan tarpeet
  • kirjoittaa selkokieltä käyttäen selkokielen keinoja

Kommunikoinnin apuvälineiden, laitteiden ja kommunikointisovellusten käyttäminen

Opiskelija

  • käyttää kommunikoinnin teknisiä apuvälineitä
  • käyttää kommunikointilaitetta kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisessa
  • käyttää mobiililaitteessa olevaa kommunikointiohjelmaa ja -sovellusta kommunikaation ja vuorovaikutuksen tukemisessa
  • käyttää symboli- ja työkaluohjelmaa, -sovellusta ja helppokäyttötoimintoja
  • esittelee tietokoneen käyttöön liittyviä apuvälineitä ja -ohjelmia kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisessa
  • huolehtii asiakkaan käyttämän kommunikoinnin teknisen apuvälineen toimintakunnosta omalla vastuualueellaan
  • huolehtii kuulon ja kuuntelun apuvälineiden toimintakunnosta omalla vastuualueellaan
  • ohjaa ja avustaa kuulon apuvälineiden käytössä

Kommunikoinnin materiaalien käyttäminen asiakkaan kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisessa

Opiskelija

  • käyttää kommunikoinnissa asiakkaan tarpeen mukaisesti kuvia, kuvakansioita, kommunikointitauluja, toimintaohjeita, tekstejä
  • ideoi ja valmistaa yksinkertaisia kommunikointikeinoon liittyviä materiaaleja asiakkaan kommunikointitarpeet huomioiden

Työtehtävien aikana ilmaantuvien pienimuotoisten viestien välittäminen asiakkaan ja jonkun toisen henkilön välillä arkipäivän tilanteissa

Opiskelija

  • välittää työtehtäviinsä liittyen pienimuotoisia viestejä asiakkaan ja jonkun toisen henkilön välillä arkipäivän tilanteissa toimien tulkkauksen eettisten periaatteiden mukaisesti
  • ottaa huomioon asiakkaiden tarpeita välittäessään pienimuotoisia viestejä

Yhteistyö ja turvallisuus kommunikoinnin kuntoutuksessa

Opiskelija

  • tekee yhteistyötä kommunikoinnin kuntoutuksen asiantuntijoiden kanssa
  • havainnoi ja havaitsee kommunikointiin liittyviä haasteita ja kertoo niistä työtiimilleen
  • varautuu etukäteen mahdollisiin ennalta arvaamattomiin ja uhkatilanteisiin toimiessaan asiakkaiden parissa
  • käyttää työssään tietoa siitä, miten toimia asiakkaan käyttäytyessä ennalta arvaamattomasti ja huolehtii omasta turvallisuudestaan näissä tilanteissa
  • kertoo työyhteisössä turvallisuutta uhanneista tilanteista

Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen häiriöiden huomioiminen vuorovaikutustilanteissa

Opiskelija

  • ottaa työssään huomioon kielellisen kyvyn häiriöt ja niiden vaikutukset asiakkaan kommunikointiin
  • ottaa työssään huomioon puheen motoriset häiriöt ja niiden vaikutukset asiakkaan kommunikointiin
  • ottaa työssään huomioon kuulovammaisuuden ja sen vaikutukset asiakkaan kommunikointiin

Asiakkaan kielen ja puheen kehityksen vaiheiden huomioiminen

Opiskelija

  • ottaa toiminnassaan huomioon tyypillisen kielen ja puheen kehityksen vaiheita
  • ottaa toiminnassaan huomioon poikkeavan kielen ja puheen kehityksen piirteitä ja niiden vaikutuksia asiakkaan kommunikointiin
  • ottaa vuorovaikutustilanteissa ja ohjaamisessa huomioon asiakkaiden erityistarpeita
  • tukee ja edistää asiakkaiden kielen ja puheen kehitystä

Kommunikointikeinojen käyttöön ja vuorovaikutuksen edistämiseen liittyvän oman ammattitaidon ylläpitäminen ja kehittäminen

Opiskelija

  • perustelee toimintaansa liittyviä ratkaisuja ammatilliseen tietoon nojautuen
  • pyytää ja ottaa vastaa palautetta kehittymishaluisesti
  • kehittää toimintaansa saamansa palautteen perusteella
  • asettaa tavoitteita ammatilliselle kasvulleen ja suunnittelee ammattitaitonsa kehittämistä
  • osallistuu ammatilliseen keskusteluun kommunikointikeinojen käytöstä työyhteisössään
  • seuraa kommunikointikeinojen käyttöön liittyvää yleistä ammatillista keskustelua

Osaamisen arviointi

Opiskelija

Tyydyttävä 1

  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Tyydyttävä 2

  • toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti
  • tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti

Hyvä 3

  • toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa
  • selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
  • hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti

Hyvä 4

  • suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
  • selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja
  • soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan

Kiitettävä 5

  • suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
  • toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa
  • soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
  • esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen
  • ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta

0 kommenttia

Vastaa

Avatar placeholder

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *