ILMAISUN OHJAAMINEN

LUONNOS 3, 6.1.2023

(luonnoksessa huomioitu webinaari 14.12 sekä kommentit 6.1.2023 mennessä)

Ilmaisua ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden noudattaminen

opiskelija

  • työskentelee toimintaympäristön ilmaisua ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti
  • työskentelee taloudellisesti ja kestävän elämäntavan mukaisesti
  • käyttää työssään tietoa taiteen ja ilmaisun merkityksestä yksilön hyvinvoinnille
  • luo turvallista ja luottamuksellista ympäristöä ja ilmapiiriä

Ilmaisun ohjaaminen

opiskelija

  • suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellisen ja monipuolisen ilmaisullisen kokonaisuuden
  • tarjoaa kokemuksia ilmaisun eri muotoja yhdistelevästä toiminnasta
  • antaa mahdollisuuksia moniaistisiin kokemuksiin
  • huomioi toiminnassa asiakkaan yksilöllisyyden
  • kannustaa asiakasta osallisuuteen ja vaikuttamiseen
  • käyttää ilmaisun ja taiteen ohjaamiseen soveltuvia menetelmiä, välineitä, materiaaleja ja ohjaustapoja
  • opastaa menetelmien, välineiden ja materiaalien käytössä

Ilmaisuun innostava ympäristö

opiskelija

  • järjestää ympäristöjä ilmaisuun ja luovuuteen houkuttelevaksi
  • antaa tilaa ja aikaa luoville prosesseille
  • tarjoaa ideoita, välineitä ja materiaaleja omaehtoiseen ilmaisulliseen toimintaan
  • kannustaa ja rohkaisee luovuuteen ja mielikuvituksen käyttöön
  • toimii ilmaisuun innostavana mallina ja ohjaa ilmaisun iloon

Ilmaisullisten taitojen edistäminen

opiskelija

  • ohjaa asiakasta tunnistamaan ilmaisullisia vahvuuksiaan ja hyödyntää niitä toiminnassa
  • rohkaisee ja antaa mahdollisuuksia yksilölliseen ilmaisuun
  • ohjaa asiakasta ilmaisemaan havaintojaan, tunteitaan ja ajatuksiaan taiteen keinoin
  • antaa asiakkaalle mahdollisuuksia olla esillä ja esiintyä
  • tutustuttaa asiakasta taiteen, kulttuurin ja kulttuuriperinnön moninaisuuteen

Vuorovaikutus ja esiintyminen

opiskelija

  • toimii kannustavassa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa
  • esiintyy tilanteen edellyttämällä tavalla työympäristön vuorovaikutustilanteissa
  • käyttää sanatonta viestintää toiminnassaan
  • hyödyntää ilmaisullisia vahvuuksiaan toiminnassaan

OSAAMISEN ARVIOINTI (uudet arviointikriteerit)

Opiskelija

Tyydyttävä 1

  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Tyydyttävä 2

  • toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti
  • tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti

Hyvä 3

  • toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa
  • selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
  • hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti

Hyvä 4

  • suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
  • selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja
  • soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan

Kiitettävä 5

  • suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
  • toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa
  • soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
  • esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen
  • ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta

Ammattitaidon osoittamistavat

Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä käytännön työtehtävissä toimimalla kasvatus- ja ohjausalan ympäristössä monipuolisen ilmaisun ohjaamisen tehtävissä. Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittua ammattitaitoa ei voida arvioida näytön perusteella, ammattitaidon osoittamista täydennetään yksilöllisesti muilla tavoin.

1 kommentti

Marjukka Tuisku & #183;28/11/2022 11:40

Tämä tutkinnon osan laajuus on hyvä, pitääkin mielestäni olla 20 osp.

Vastaa

Avatar placeholder

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *