ILMAISUN OHJAAMINEN
LUONNOS 3, 6.1.2023
(luonnoksessa huomioitu webinaari 14.12 sekä kommentit 6.1.2023 mennessä)
Ilmaisua ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden noudattaminen
opiskelija
- työskentelee toimintaympäristön ilmaisua ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti
- työskentelee taloudellisesti ja kestävän elämäntavan mukaisesti
- käyttää työssään tietoa taiteen ja ilmaisun merkityksestä yksilön hyvinvoinnille
- luo turvallista ja luottamuksellista ympäristöä ja ilmapiiriä
Ilmaisun ohjaaminen
opiskelija
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellisen ja monipuolisen ilmaisullisen kokonaisuuden
- tarjoaa kokemuksia ilmaisun eri muotoja yhdistelevästä toiminnasta
- antaa mahdollisuuksia moniaistisiin kokemuksiin
- huomioi toiminnassa asiakkaan yksilöllisyyden
- kannustaa asiakasta osallisuuteen ja vaikuttamiseen
- käyttää ilmaisun ja taiteen ohjaamiseen soveltuvia menetelmiä, välineitä, materiaaleja ja ohjaustapoja
- opastaa menetelmien, välineiden ja materiaalien käytössä
Ilmaisuun innostava ympäristö
opiskelija
- järjestää ympäristöjä ilmaisuun ja luovuuteen houkuttelevaksi
- antaa tilaa ja aikaa luoville prosesseille
- tarjoaa ideoita, välineitä ja materiaaleja omaehtoiseen ilmaisulliseen toimintaan
- kannustaa ja rohkaisee luovuuteen ja mielikuvituksen käyttöön
- toimii ilmaisuun innostavana mallina ja ohjaa ilmaisun iloon
Ilmaisullisten taitojen edistäminen
opiskelija
- ohjaa asiakasta tunnistamaan ilmaisullisia vahvuuksiaan ja hyödyntää niitä toiminnassa
- rohkaisee ja antaa mahdollisuuksia yksilölliseen ilmaisuun
- ohjaa asiakasta ilmaisemaan havaintojaan, tunteitaan ja ajatuksiaan taiteen keinoin
- antaa asiakkaalle mahdollisuuksia olla esillä ja esiintyä
- tutustuttaa asiakasta taiteen, kulttuurin ja kulttuuriperinnön moninaisuuteen
Vuorovaikutus ja esiintyminen
opiskelija
- toimii kannustavassa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa
- esiintyy tilanteen edellyttämällä tavalla työympäristön vuorovaikutustilanteissa
- käyttää sanatonta viestintää toiminnassaan
- hyödyntää ilmaisullisia vahvuuksiaan toiminnassaan
OSAAMISEN ARVIOINTI (uudet arviointikriteerit)
Opiskelija
Tyydyttävä 1
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Tyydyttävä 2
- toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti
- tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti
Hyvä 3
- toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti
Hyvä 4
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan
Kiitettävä 5
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta
Ammattitaidon osoittamistavat
Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä käytännön työtehtävissä toimimalla kasvatus- ja ohjausalan ympäristössä monipuolisen ilmaisun ohjaamisen tehtävissä. Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittua ammattitaitoa ei voida arvioida näytön perusteella, ammattitaidon osoittamista täydennetään yksilöllisesti muilla tavoin.
1 kommentti
Marjukka Tuisku & #183;28/11/2022 11:40
Tämä tutkinnon osan laajuus on hyvä, pitääkin mielestäni olla 20 osp.