LUONNOS 2, 20.10.2022 (päivitetty 7.9.-22 olleen webinaarin ja wordpress
AMMATILLINEN KOHTAAMINEN KASVATUS- JA OHJAUSALALLA
Toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten, suositusten ja ohjeiden noudattaminen
opiskelija
- noudattaa lainsäädäntöä, määräyksiä, suosituksia ja ohjeita
- noudattaa vaitiolovelvollisuutta
- noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
- noudattaa ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia
- toimii tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti
- kohtaa moninaisuutta kunnioittavasti ja luontevasti
- huomioi yksilön itsemääräämisoikeuden
- toimii työympäristön turvallisuusasiakirjan mukaisesti
- käyttää työssään tietoa suomalaisesta kulttuurista
Ammatillinen vuorovaikutus
opiskelija
- noudattaa hyviä käytöstapoja
- kommunikoi asiallisesti ja selkeästi
- käyttää dialogisuutta vuorovaikutuksessa
- huomioi ja käyttää sanatonta viestintää tilanteen edellyttämällä tavalla
- huomioi työssään asiakkaan erilaisia tunteita
- hyödyntää tietoa tunteiden merkityksestä vuorovaikutustilanteissa
- luo myönteistä ja kannustavaa ilmapiiriä
- kannustaa asiakkaita yhteistyöhön
- antaa ja ottaa vastaan kannustavaa ja kehittävää palautetta
- ottaa vuorovaikutustilanteessa huomioon asiakkaan kulttuuriset, uskonnolliset ja eettiset tavat
Hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtiminen
opiskelija
- noudattaa turvallisuutta ja hyvinvointia koskevia määräyksiä, suosituksia ja ohjeita
- huolehtii asiakkaan turvallisuudesta
- hallitsee ensiavun perusteita
- toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti
- huomioi asiakkaiden fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia erityistarpeita
- huomioi toiminnassaan asiakkaan ruokavaliot
- hyödyntää tietoa lääkehoitoa ohjaavista määräyksistä ja ohjeista
- toteuttaa lääkehoitosuunnitelmaa työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
Kasvatus- ja ohjausalan työtehtävissä työskentely
opiskelija
- työskentelee työpaikan arvojen ja tavoitteiden mukaisesti
- työskentelee työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
- huomioi työskentelyssään työympäristön muita ammattiryhmiä ja heidän vastuualueitaan
- työskentelee työpaikan työsuunnitelman ja päiväjärjestyksen mukaan
- käyttää työssään kasvuun, kehitykseen ja elämäkulkuun liittyvää tietoa
- suunnittelee ja toteuttaa päivittäistä toimintaa, joka tukee yksilön kasvua ja kehitystä
- käyttää kasvatus- ja ohjausalan välineitä ja ohjaustapoja
- huomioi työssään asiakkaan vahvuuksia ja mahdollistaa onnistumisen kokemuksia
- huomioi työssään asiakkaiden osallisuuden
- osallistuu kokoukseen työnkuvansa ja vastuualueensa mukaisesti
Työelämätaidot
opiskelija
- toimii työpaikan sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti
- noudattaa työaikoja
- huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan
- pukeutuu työpaikan ohjeiden mukaisesti
- noudattaa työympäristön työsuojelumääräyksiä
- noudattaa työntekijän oikeuksia, velvollisuuksia ja vastuita
- huolehtii työkyvystään
- kertoo ammatillisen kasvun tavoitteistaan
Osaamisen arviointi
Opiskelija
Tyydyttävä 1
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Tyydyttävä 2
- toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti
- tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti
Hyvä 3
- toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti
Hyvä 4
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan
Kiitettävä 5
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta
Osaamisen arviointi
Opiskelija
Tyydyttävä 1
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Tyydyttävä 2
- toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti
- tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti
Hyvä 3
- toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti
Hyvä 4
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan
Kiitettävä 5
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta
1 kommentti
Päivi Kinnunen & #183;28/09/2022 13:32
Hei,
Lääkehoitoa ja lääkehoitosuunnitelmaa koskevat kohdat:
– Hyödyntää tietoa lääkehoitoa ohjaavista määräyksistä ja ohjeista ja
– Työskentelee työympäristön lääkehoitosuunnitelman mukaisesti
Ehdotamme tähän tarkennusta, josta huomioidaan mitä opiskelija työympäristössä voi tehdä, esim.
– Työskentelee työympäristön työtehtävien mukaisesti lääkehoitosuunnitelmaa noudattaen
Kohdassa:
– huomioi asiakkaiden fyysisiä ja psyykkisiä eritystarpeita, kuten erityisruokavaliot -> Erityisruokavaliot tilalle esim. sosiaaliset erityistarpeet.
Yst. terv. Kasvatus- ja ohjausalan tiimi, Tredu