LUONNOS 2, 20.10.2022 (päivitetty 7.9.-22 olleen webinaarin ja wordpress

AMMATILLINEN KOHTAAMINEN KASVATUS- JA OHJAUSALALLA

Toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten, suositusten ja ohjeiden noudattaminen

opiskelija

  • noudattaa lainsäädäntöä, määräyksiä, suosituksia ja ohjeita
  • noudattaa vaitiolovelvollisuutta
  • noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
  • noudattaa ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia
  • toimii tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti
  • kohtaa moninaisuutta kunnioittavasti ja luontevasti
  • huomioi yksilön itsemääräämisoikeuden
  • toimii työympäristön turvallisuusasiakirjan mukaisesti
  • käyttää työssään tietoa suomalaisesta kulttuurista

Ammatillinen vuorovaikutus

opiskelija

  • noudattaa hyviä käytöstapoja
  • kommunikoi asiallisesti ja selkeästi
  • käyttää dialogisuutta vuorovaikutuksessa
  • huomioi ja käyttää sanatonta viestintää tilanteen edellyttämällä tavalla
  • huomioi työssään asiakkaan erilaisia tunteita
  • hyödyntää tietoa tunteiden merkityksestä vuorovaikutustilanteissa
  • luo myönteistä ja kannustavaa ilmapiiriä
  • kannustaa asiakkaita yhteistyöhön
  • antaa ja ottaa vastaan kannustavaa ja kehittävää palautetta
  • ottaa vuorovaikutustilanteessa huomioon asiakkaan kulttuuriset, uskonnolliset ja eettiset tavat

Hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtiminen

opiskelija

  • noudattaa turvallisuutta ja hyvinvointia koskevia määräyksiä, suosituksia ja ohjeita
  • huolehtii asiakkaan turvallisuudesta
  • hallitsee ensiavun perusteita
  • toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti
  • huomioi asiakkaiden fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia erityistarpeita
  • huomioi toiminnassaan asiakkaan ruokavaliot
  • hyödyntää tietoa lääkehoitoa ohjaavista määräyksistä ja ohjeista
  • toteuttaa lääkehoitosuunnitelmaa työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti

Kasvatus- ja ohjausalan työtehtävissä työskentely

opiskelija

  • työskentelee työpaikan arvojen ja tavoitteiden mukaisesti
  • työskentelee työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
  • huomioi työskentelyssään työympäristön muita ammattiryhmiä ja heidän vastuualueitaan
  • työskentelee työpaikan työsuunnitelman ja päiväjärjestyksen mukaan
  • käyttää työssään kasvuun, kehitykseen ja elämäkulkuun liittyvää tietoa
  • suunnittelee ja toteuttaa päivittäistä toimintaa, joka tukee yksilön kasvua ja kehitystä
  • käyttää kasvatus- ja ohjausalan välineitä ja ohjaustapoja
  • huomioi työssään asiakkaan vahvuuksia ja mahdollistaa onnistumisen kokemuksia
  • huomioi työssään asiakkaiden osallisuuden
  • osallistuu kokoukseen työnkuvansa ja vastuualueensa mukaisesti

Työelämätaidot

opiskelija

  • toimii työpaikan sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti
  • noudattaa työaikoja
  • huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan
  • pukeutuu työpaikan ohjeiden mukaisesti
  • noudattaa työympäristön työsuojelumääräyksiä
  • noudattaa työntekijän oikeuksia, velvollisuuksia ja vastuita
  • huolehtii työkyvystään
  • kertoo ammatillisen kasvun tavoitteistaan

Osaamisen arviointi

Opiskelija

Tyydyttävä 1

  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Tyydyttävä 2

  • toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti
  • tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti

Hyvä 3

  • toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa
  • selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
  • hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti

Hyvä 4

  • suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
  • selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja
  • soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan

Kiitettävä 5

  • suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
  • toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa
  • soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
  • esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen
  • ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta

Osaamisen arviointi 

Opiskelija 

Tyydyttävä 1 

  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti 
  • toimii yhteistyökykyisesti 
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita 
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa 
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti 

Tyydyttävä 2 

  • toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti 
  • toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti 
  • tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita 
  • hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti 
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti 

Hyvä 3 

  • toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti 
  • toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa 
  • selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista 
  • hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti 
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti 

Hyvä 4 

  • suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa 
  • selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja 
  • soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti 
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan 

Kiitettävä 5 

  • suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat 
  • toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa 
  • soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti 
  • esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen 
  • ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta 

1 kommentti

Päivi Kinnunen & #183;28/09/2022 13:32

Hei,

Lääkehoitoa ja lääkehoitosuunnitelmaa koskevat kohdat:
– Hyödyntää tietoa lääkehoitoa ohjaavista määräyksistä ja ohjeista ja
– Työskentelee työympäristön lääkehoitosuunnitelman mukaisesti
Ehdotamme tähän tarkennusta, josta huomioidaan mitä opiskelija työympäristössä voi tehdä, esim.
– Työskentelee työympäristön työtehtävien mukaisesti lääkehoitosuunnitelmaa noudattaen

Kohdassa:
– huomioi asiakkaiden fyysisiä ja psyykkisiä eritystarpeita, kuten erityisruokavaliot -> Erityisruokavaliot tilalle esim. sosiaaliset erityistarpeet.

Yst. terv. Kasvatus- ja ohjausalan tiimi, Tredu

Vastaa

Avatar placeholder

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *